Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Modernizacja dróg łączących...

31 Grudzień 2019 
O blisko 12 mln euro wzrosną inwestycje w infrastrukturę drogową na polsko-słowackim...

Zamówienia z branży IT dla...

31 Grudzień 2019 
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który ma ponad 24 mln klientów, ma też największy system...

Centrum Usług Społecznych

31 Grudzień 2019 
Usługi społeczne są ważnym obszarem inwestycji finansowanych z Funduszy Europejskich.

To praktyka weryfikuje sens nowych przepisów

Data publikacji: 01-02-2013
Autor: fot. Archiwum PP

O zamówieniach na roboty budowlane oraz wprowadzonych ostatnią nowelizacją zmianach w tym zakresie rozmawiamy z Ewą Wiktorowską, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych.

Przetargi Publiczne: Nowelizacja pzp z 12 października 2012 r. wejdzie w życie 20 lutego. Jak Pani ocenia wprowadzone zmiany? Które z nich spełniają oczekiwania zamawiających, a które wykonawców?

 

Ewa Wiktorowska: Zasadniczym celem nowelizacji była przede wszystkim implementacja dyrektywy obronnej (2009/81/WE) dotyczącej udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Tym samym Polska wypełni zobowiązania wynikające z traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Natomiast wtórną sprawą było wprowadzenie do ustawy przepisów, które, zdaniem ustawodawcy, mają zwiększyć przejrzystość udzielania zamówień publicznych. Myślę tu m.in. o modyfikacji definicji pojęć „roboty budowlane” oraz „obiekt budowlany” i dostosowaniu ich do przepisów dyrektyw dotyczących zamówień publicznych, o nowych przesłankach w zakresie wykluczania wykonawców czy o wprowadzeniu dialogu technicznego. A także o poszerzeniu zakresu kryteriów prekwalifikacji w postępowaniach dwuetapowych, rozszerzeniu zakresu informacji zamieszczanych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach albo – przy zamówieniach sektorowych – możliwość ustanowienia przez zamawiającego systemu kwalifikowania wykonawców. W mojej ocenie nie są to przepisy, które można nazwać oczekiwanymi ani przez wykonawców, ani przez zamawiających. Niestety. Praktyka zweryfikuje, czy i które z nich „poprawią” lub usprawnią proces udzielania zamówień. Dialog techniczny – na przykład – może zmieni sposób przygotowania się zamawiających do opracowania siwz, a system kwalifikacji może umożliwi stworzenie list wykonawców w zamówieniach sektorowych i ułatwi im ubieganie się o zamówienie. Ale, może być też tak, że nikt z tych rozwiązań nie będzie korzystał.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne