Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 02-08-2010 | Autor: | Grzegorz Karwatowicz |
Jak wynika z doświadczenia we wdrażaniu środków pochodzących z funduszy wspólnotowych, największa liczba naruszeń obowiązujących przepisów występowała w toku prowadzenia przez beneficjentów postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Wniosek ten ma zastosowanie zarówno do poprzedniej perspektywy finansowej (2000-2006), jak również do obecnie trwającej agendy, tj. 2007-2013. Dlatego też naruszenia przez beneficjentów przepisów regulujących udzielanie zamówień publicznych stanowią szczególny obszar zainteresowania organów odpowiedzialnych za wdrażanie i kontrolę wydatkowania środków unijnych.
Naruszenia, których beneficjenci dopuszczają się podczas przeprowadzania procedur związanych z udzielaniem zamówień publicznych dofinansowanych (rzadziej finansowanych) z funduszy Unii Europejskiej, rozpatrywane są w kontekście braku kwalifikowalności poniesionych wydatków na skutek naruszenia dyspozycji ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp), nakładania na beneficjenta korekt finansowych za naruszenia pzp oraz naruszenia przez beneficjenta dyscypliny finansów publicznych.
Jednak w doktrynie (jej praktycznej części) rzadko analizuje się naruszenie przez beneficjenta przepisów pzp w kontekście występowania „nieprawidłowości”, o której mowa w art. 2 pkt 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999. Tymczasem wystąpienie w realizowanym przez beneficjenta projekcie nieprawidłowości (jako szczególnej instytucji prawnej) jest o tyle ważne, iż w pewnych określonych sytuacjach – po spełnieniu przedmiotowych przesłanek – o naruszeniu tym będzie musiała być poinformowana Komisja Europejska w specjalnym raporcie (bieżącym lub kwartalnym).
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne