Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Dofinansowanie na rozwój dróg

05 Maj 2021 
Premier zatwierdził listy zadań do dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju...

Program Fundusze Europejskie...

05 Maj 2021 
21 kwietnia 2021 r. odbyło się wysłuchanie publiczne w sprawie projektu Programu Fundusze...

Partnerstwo...

05 Maj 2021 
20 kwietnia br. została uchwalona nowelizacja ustawy o efektywności wprowadzająca...

Nie zmieniamy reguł w trakcie gry

Data publikacji: 03-12-2012 Autor: Redakcja
Autor: Fot. GDDKIA

O sytuacji na budowach dróg krajowych, zerwanych kontraktach i wypłacaniu zaległych należności podwykonawcom oszukanym  przez wykonawców rozmawiamy z Lechem Witeckim, generalnym dyrektorem GDDKiA.

Przetargi Publiczne: W ostatnim czasie sporo słyszeliśmy o problemach na budowach dróg krajowych, o zbyt kosztownych kontraktach, o problemach finansowych wykonawców. Najczęściej wskazuje się, że głównym powodem tego typu kłopotów były zaniżane ceny ofert.

 

Lech Witecki: Ceny, które wykonawcy wskazywali w swoich ofertach, nie są zaniżone, są cenami europejskimi. Ostatnio na przykład oddaliśmy do ruchu obwodnicę jednego z miast, którą udało się wybudować za 55% wartości kosztorysu inwestorskiego. Właśnie takie warunki – budowa drogi o 40% taniej, niż zawarto w kosztorysie – świadczą o tym, że w ofertach znów podawane są realne ceny, a koszt budowy kilometra drogi jest porównywalny do stawek europejskich. Można nawet powiedzieć, że plasujemy się w środku europejskiej stawki. Skandaliczne natomiast były ceny dochodzące do 200 mln zł za kilometr, ale takie sytuacje należą już na szczęście do przeszłości. Jednak to wykonawcy muszą prawidłowo kalkulować i oceniać ryzyka. A mówiąc o problemach na budowach, pamiętajmy o skali przedsięwzięcia, jakie realizujemy, o tym, ile kilometrów dróg udało się oddać do użytku, a także jak wiele inwestycji jest w trakcie budowy. Tylko w tym roku oddaliśmy 303 kilometry nowych dróg, a do stycznia przybędzie kolejne 245 km. Oczywiście pojawiają się przy tym różne problemy, które są integralną częścią każdej inwestycji, ale te dotyczą zdecydowanej mniejszości kontraktów.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne