Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Modyfikacje systemu...

31 Grudzień 2020 
Od 14 grudnia ub.r. zamawiający i wykonawcy mogą korzystać ze zmienionego systemu do...

Kanał przez Mierzeję Wiślaną

31 Grudzień 2020 
Budową drugiego etapu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, drogi wodnej z...

Fundusz Inwestycji Lokalnych

31 Grudzień 2020 
Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych – czyli program bezzwrotnego wsparcia dla...

System zarządzania projektami

Data publikacji: 01-10-2010 Autor: Iwona Ziarniak

W każdej instytucji publicznej, prowadzącej liczne inwestycje, w pewnym momencie problemem może okazać się koordynacja prowadzonych prac, ich terminowości czy kontroli nad budżetem.

Instytucje należące do administracji centralnej i samorządowej mają sztywną strukturę organizacyjną i są zarządzane w sposób hierarchiczny, tzn. pracownicy podlegają naczelnikowi działu, ci natomiast podlegają kierownikom wydziału itd. aż do dyrektorów. Jednak struktura i sposób zarządzania coraz bardziej nie przystają do nowych zadań podejmowanych przez te instytucje. Istotna jest nie tylko skala prowadzonych przedsięwzięć, ale także ich ilość i okresy realizacji, często nakładające się na siebie. W obliczu masy przygotowywanych, prowadzonych i realizowanych projektów pojawia się konieczność zmiany w sposobie zarządzania taką instytucją i wprowadzenia nowej jakości w realizacji inwestycji. Tą nową jakością jest zarządzanie projektem przez kierownika projektu danego przedsięwzięcia, który decyduje o zadaniach realizowanych przez pracowników różnych departamentów. O ile takie podejście projektowe jest naturalne dla wielu komercyjnych firm wykonawczych, to dla instytucji z sektora publicznego taka zmiana podejścia do realizacji przedsięwzięcia jest nie lada wyzwaniem. Trudności wynikają nie tylko z samego wdrożenia procedur. Największym wyzwaniem jest czynnik ludzki i zmiana sposobu myślenia w kontekście nowych obowiązków i zadań wynikających z przydzielanych ról.

 

W jednej z instytucji sektora publicznego na południu Polski innowacyjne podejście młodej kadry zarządzającej do często skostniałych struktur i procedur doprowadziło do wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania projektami.

Problemy zamawiającego przed wdrożeniem systemu

Instytucja prowadząca wiele złożonych projektów i borykająca się na co dzień z licznymi problemami (patrz tabela) postanowiła zmienić sposób zarządzania i wprowadzić zintegrowany system zarządzania projektami, umożliwiający spójne, strategiczne podejście do zarządzania samymi projektami, jak i zasobami jednostki oraz kosztami.

 

Aby usprawnić działanie instytucji i umożliwić kierownikom projektów nowe zarządzanie, należało:

 

  1. sporządzić analizę przedwdrożeniową,
  2. wdrożyć nowy system oraz zintegrować go z systemem, który funkcjonuje aktualnie u zamawiającego,
  3. przeszkolić pracowników zamawiającego.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne