Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Velostrada na Górnym Śląsku

01 Kwiecień 2020 
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) przygotowuje budowę bezkolizyjnej trasy...

Jawne otwarcie ofert a...

01 Kwiecień 2020 
W związku z sytuacją zagrożenia epidemiologicznego u zamawiających pojawiają się pytania...

Jak wprowadzać zmiany do umów...

01 Kwiecień 2020 
W trakcie prac nad nowym pzp wykonawcy wskazywali, że większa elastyczność w zakresie...

System zarządzania projektami

Data publikacji: 01-10-2010 Autor: Iwona Ziarniak

W każdej instytucji publicznej, prowadzącej liczne inwestycje, w pewnym momencie problemem może okazać się koordynacja prowadzonych prac, ich terminowości czy kontroli nad budżetem.

Instytucje należące do administracji centralnej i samorządowej mają sztywną strukturę organizacyjną i są zarządzane w sposób hierarchiczny, tzn. pracownicy podlegają naczelnikowi działu, ci natomiast podlegają kierownikom wydziału itd. aż do dyrektorów. Jednak struktura i sposób zarządzania coraz bardziej nie przystają do nowych zadań podejmowanych przez te instytucje. Istotna jest nie tylko skala prowadzonych przedsięwzięć, ale także ich ilość i okresy realizacji, często nakładające się na siebie. W obliczu masy przygotowywanych, prowadzonych i realizowanych projektów pojawia się konieczność zmiany w sposobie zarządzania taką instytucją i wprowadzenia nowej jakości w realizacji inwestycji. Tą nową jakością jest zarządzanie projektem przez kierownika projektu danego przedsięwzięcia, który decyduje o zadaniach realizowanych przez pracowników różnych departamentów. O ile takie podejście projektowe jest naturalne dla wielu komercyjnych firm wykonawczych, to dla instytucji z sektora publicznego taka zmiana podejścia do realizacji przedsięwzięcia jest nie lada wyzwaniem. Trudności wynikają nie tylko z samego wdrożenia procedur. Największym wyzwaniem jest czynnik ludzki i zmiana sposobu myślenia w kontekście nowych obowiązków i zadań wynikających z przydzielanych ról.

 

W jednej z instytucji sektora publicznego na południu Polski innowacyjne podejście młodej kadry zarządzającej do często skostniałych struktur i procedur doprowadziło do wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania projektami.

Problemy zamawiającego przed wdrożeniem systemu

Instytucja prowadząca wiele złożonych projektów i borykająca się na co dzień z licznymi problemami (patrz tabela) postanowiła zmienić sposób zarządzania i wprowadzić zintegrowany system zarządzania projektami, umożliwiający spójne, strategiczne podejście do zarządzania samymi projektami, jak i zasobami jednostki oraz kosztami.

 

Aby usprawnić działanie instytucji i umożliwić kierownikom projektów nowe zarządzanie, należało:

 

  1. sporządzić analizę przedwdrożeniową,
  2. wdrożyć nowy system oraz zintegrować go z systemem, który funkcjonuje aktualnie u zamawiającego,
  3. przeszkolić pracowników zamawiającego.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne