Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Velostrada na Górnym Śląsku

01 Kwiecień 2020 
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) przygotowuje budowę bezkolizyjnej trasy...

Jawne otwarcie ofert a...

01 Kwiecień 2020 
W związku z sytuacją zagrożenia epidemiologicznego u zamawiających pojawiają się pytania...

Jak wprowadzać zmiany do umów...

01 Kwiecień 2020 
W trakcie prac nad nowym pzp wykonawcy wskazywali, że większa elastyczność w zakresie...

Naprawa chodników

Data publikacji: 01-11-2010 Autor: Jerzy Wysocki

Z uwagi na fakt, iż piesze ciągi komunikacyjne są w sferze zainteresowania każdego mieszkańca miasta czy wsi, lokalne władze budują nie tylko nowe chodniki, ale na bieżąco poprawiają stan techniczny już istniejących.

Trwałe i estetyczne chodniki układa się obecnie głównie z kostki betonowej. Występuje ona w różnych kolorach i kształtach, co umożliwia zamawiającemu dostosowanie nawierzchni chodnika do otoczenia zarówno pod względem architektonicznym, jak i użytkowym. Kostka betonowa wytrzymuje większe obciążenia i jest bardziej odporna na uszkodzenia. Tak więc ułożenie na chodnikach kostki betonowej pozwala później dużo łatwiej ją naprawić czy też rozebrać, np. w przypadku konieczności ułożenia uzbrojenia podziemnego.

 

Planując remont chodnika, powinniśmy zastanowić się nad niezwykłymi możliwościami dekoracyjnymi i architektonicznymi tego typu nawierzchni. Rodzaj wybranej kostki, jej kształt, kolor pozwalają przy niewielkim koszcie uzyskać ciekawe wzornictwo i wysoki standard. Jeśli istnieje taka potrzeba, może to być wzornictwo nawiązujące kształtem do klasycznych bruków, nadające otoczeniu specyficzny i niepowtarzalny charakter. Można także wybrać nowoczesne wzornictwo, komponujące się ze współczesną zabudową. Względy estetyczne są ważne, ale względy ekonomiczne równie mocno determinują działania zamawiającego.

Grubość kostki

Zgodnie z zaleceniami producentów grubość kostki dobieramy, biorąc pod uwagę natężenie i rodzaju ruchu, jaki będzie się po niej odbywał. W opracowaniach znajdziemy propozycje, by w miejscach, gdzie będzie ruch pieszy, np. alejki parkowe, zastosować kostkę o grubości 4 lub 6 cm. Na podjeździe albo wjeździe do garażu należy ułożyć kostkę o grubości minimum 6 cm. Jeśli przewidziany jest tam ruch samochodów ciężarowych, trzeba wybrać kostkę o grubości 8 cm lub więcej. Faktycznie nawierzchnie obciążone ruchem pieszym lub sporadycznie wykorzystywane przez samochody osobowe można budować z kostki o grubości 6 cm. Przy większych obciążeniach wykorzystuje się kostkę o grubości 8 lub nawet 10 cm.

 

Jako zamawiający proponuję, by na osiedlach domków jednorodzinnych, w miejscach gdzie brakuje parkingów, układać na chodnikach ogólnodostępnych kostkę o minimalnej grubości 8 cm. Przypadkowy bowiem czy nieodpowiedzialny najazd kołem samochodu na chodnik ułożony z kostki o mniejszej grubości może zniszczyć jego nawierzchnię i spowodować dodatkowe koszty związane z jej naprawą.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne