Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Ratowanie zabytkowych kopalni

03 Czerwiec 2020 
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji zamieszczono przygotowany przez Ministerstwo...

Unijna pomoc w dobie kryzysu

03 Czerwiec 2020 
Podczas debaty „Unia Europejska – odpowiedź na kryzys”, która odbyła się pierwszego dnia...

Kolejne zmiany w zamówieniach...

03 Czerwiec 2020 
Rada Ministrów 20 maja przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów...

Szkolna pracownia komputerowa

Data publikacji: 01-12-2010 Autor: Leszek Podgórski
Autor: Rys. B. Brosz

Przygotowując postępowanie na stworzenie profesjonalnej pracowni komputerowej w placówce oświatowej, trzeba pamiętać, że to nie tylko zakup komputerów. To też sieć, serwery, zasilacze czy choćby odpowiednie meble.

Jednym z czynników, które charakteryzują XXI wiek, jest na pewno bardzo dynamiczny rozwój szeroko pojętej informatyki. Zjawisko to powoduje, że technologie informatyczne coraz częściej i mocniej stanowią element naszej codzienności. Praktycznie każda sfera życia codziennego zaczyna być dominowana przez elementy informatyki – począwszy od komunikacji międzyludzkiej, w której poczta elektroniczna, komunikatory internetowe i portale społecznościowe wyparły pisanie tradycyjnych listów, poprzez dostęp np. do usług bankowych, kończąc na czytaniu książek i artykułów. Zjawisko to powoduje konieczność coraz wcześniejszego i szerszego kształcenia dzieci w zakresie korzystania z dobrodziejstw nowoczesnych technologii. Wart podkreślenia jest fakt, że nowoczesne technologie to nie tylko same zalety, ale również szereg niebezpieczeństw, które należy definiować i przedstawiać młodym ludziom. Mimo że dostęp do tych technologii wydaje się bardzo prosty, to „wykluczenie cyfrowe” i rozwarstwienie społeczne, które powoduje to zjawisko, jest jednym z bardziej istotnych problemów obecnych czasów. Odpowiedzią na te problemy jest profesjonalne kształcenie młodych ludzi z zakresu używania nowoczesnych technologii. Do przeprowadzenia skutecznej edukacji potrzebne są jednak odpowiednie narzędzia. Jednym z nich może być kompleksowa pracownia komputerowa w placówkach oświatowych. W niniejszym artykule chciałbym przede wszystkim nakreślić podstawowe wskazówki dotyczące profesjonalnego opracowania opisu przedmiotu zamówienia w przypadku budowy kompletnej pracowni komputerowej.

Określenie potrzeb i badanie rynku

Przystępując do wszczęcia postępowania, którego celem jest budowa profesjonalnej pracowni komputerowej, należy na wstępie odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

 

  1. Jakimi elementami pracowni komputerowej aktualnie dysponujemy, a czego brakuje?
  2. Jakie elementy wyposażenia pracowni komputerowej są bezwzględnie potrzebne do prowadzenia działań dydaktycznych?1
  3. Czy znamy aktualne oferty producentów elementów pracowni komputerowej?
  4. Jakim budżetem dysponujemy oraz czy budżet ten jest odpowiedni do przeprowadzenia planowanej inwestycji?
  5. Czy jesteśmy świadomi standardów branżowych i rekomendacji odgórnych (np. rekomendacji MSWiA2), którymi należy się posługiwać, opisując przedmiotowe zamówienie?
  6. Jakim zespołem wsparcia i utrzymania inwestycji dysponujemy?
  7. Jaki powinien być okres ochrony inwestycji?

 

Odpowiedzi na te pytania mają uświadomić osobom pracującym nad opisem przedmiotu zamówienia, czy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie konieczne do kompletnego i profesjonalnego przygotowania tego opisu.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne