Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

UZP o zamówieniach na...

11 Marzec 2021 
Zamówieniami publicznymi na innowacje określa się wszelkie zamówienia obejmujące zakup...

Wodny plac zabaw w Katowicach

11 Marzec 2021 
W Katowicach rozpoczyna się właśnie budowa wodnego placu zabaw na Osiedlu Tysiąclecia w...

Polska największym...

11 Marzec 2021 
Jak wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, eksport autobusów elektrycznych...

Prawidłowy podział zamówienia

Data publikacji: 01-02-2011 Autor: Grzegorz Karwatowicz

Problem dzielenia zamówienia publicznego lub zaniżania jego wartości w celu uniknięcia stosowania przepisów prawa zamówień publicznych w kontekście projektów współfinansowanych ze środków unijnych.

Problem dzielenia zamówienia publicznego na części jest jedną z tych instytucji prawnych, które w praktyce udzielania zamówień publicznych sprawiają najwięcej problemów. Co więcej, mając na uwadze doświadczenia z weryfikacji realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych oraz kontrolę udzielanych zamówień publicznych w ramach tych projektów, wskazać należy, że możliwość finansowania różnego rodzaju zadań ze środków wspólnotowych sprawiła, iż naruszane są kolejne zasady i przepisy w ramach przeprowadzania przedmiotowych procedur.

Dzielenie zamówienia publicznego

Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (DzU z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.), dalej: pzp: „Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości”. Przepis ten – choć lakoniczny w treści – zawiera szereg instytucji prawnych, które mają ogromne znaczenie dla poprawności udzielanego zamówienia publicznego.

1. Zakaz dzielenia zamówienia publicznego

Wielu przedstawicieli doktryny oraz praktycy wskazują, że zakaz dzielenia zamówienia jest zasadą o charakterze generalnym oraz że nie obowiązują od tego zakazu żadne wyjątki ze względu na fakt, iż dzielenie zamówienia publicznego w każdym przypadku ma negatywne konsekwencje względem obowiązku realizacji celów (zasad) systemu udzielania zamówień publicznych.

 

Powyższy pogląd należy uznać za trafny jedynie w części. Wskazać bowiem trzeba, iż – zgodnie z przedmiotowym art. 32 ust. 2 pzp – zamawiający nie może dzielić zamówienia publicznego w celu uniknięcia „stosowania przepisów ustawy”. Mając więc to na uwadze stwierdzić należy, że dzielenie zamówienia publicznego jest zabronione jedynie w przypadku, gdy celem podziału zamówienia publicznego jest uniknięcie udzielania zamówienia publicznego przy zastosowaniu ustawy.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne