Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Radiotelefony dla SW

22 Lipiec 2020 
Służba Więzienna (SW) planuje zakup 1241 sztuk radiotelefonów przenośnych wraz z...

Funduszowy pakiet...

22 Lipiec 2020 
Podmioty korzystające z projektów współfinansowanych ze środków unijnych, których...

Tarcza 4.0

22 Lipiec 2020 
Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych...

Korzystne partnerstwo

Data publikacji: 01-03-2011 Autor: Ewa Wiktorowska
Autor: Bartłomiej Brosz

Partnerstwo publiczno-prywatne to współpraca przedsiębiorców prywatnych z sektorem publicznym, a także sposób realizacji usług publicznych, który w wielu krajach przyczynił się do podniesienia jakości ich świadczenia.

Dlaczego warto zainteresować się kwestiami związanymi z partnerstwem publiczno- -prywatnym? Trywializując odpowiedź, można przyjąć, że z tego samego powodu, dla którego zaciągamy kredyty na kupno bardziej lub mniej luksusowych towarów lub na zaspokojenie naszych pilnych potrzeb. Możliwe jest oczywiście cierpliwe „ciułanie” całymi latami pieniędzy, a po zebraniu potrzebnej kwoty dokonanie zakupu nowego lub używanego samochodu. Nie wszyscy są jednak tak cierpliwi, więc biorą kredyt. Co jednak zrobić, gdy nie możemy wziąć kredytu, bo mamy ich już kilka lub też z kilku potrzeb trzeba wybrać tę najpilniejszą, co nie jest takie proste? Wtedy trzeba poszukać innej metody, która pozwoli nam zaspokoić nasze potrzeby. Można domniemywać, że właśnie z tej niecierpliwości zrodziła się idea partnerstwa publiczno-prywatnego. Z każdym rokiem podmiotom publicznym przybywa zadań, ale nie przybywa, niestety, pieniędzy na ich realizację. Wiadomo też, że nigdy nie będą posiadać wystarczającej ilości środków na świadczenie usług publicznych na zadowalającym obywateli poziomie, a społeczeństwo nigdy nie pogodzi się z długim oczekiwaniem na ich otrzymanie.


Formy współpracy w ramach ppp

 

Ponieważ celem partnerstwa jest poprawa świadczenia usług publicznych, każdy podmiot publiczny może angażować się w partnerstwo tylko w takim stopniu, w jakim mieści się ono w zakresie jego działalności.

 

  1. Eksploatacja i utrzymanie.
  2. Projektowanie i budowa.
  3. Projektowanie, budowa i eksploatacja.
  4. Rozbudowa „wokół bazy”.
  5. Dzierżawa i sprzedaż.
  6. Okresowa prywatyzacja.
  7. Dzierżawa (sprzedaż), modernizacja i eksploatacja.
  8. Budowa, eksploatacja i przekazanie.
  9. Budowa, przekazanie i eksploatacja.
  10. Projektowanie, budowa, finansowanie i eksploatacja  

Sposób na dodatkowe pieniądze

Liczba zadań publicznych z roku na rok wzrasta, co nie oznacza, że wraz za tym zawsze idą zwiększone środki finansowe. Dlatego też pojawiła się idea znalezienia dodatkowych środków na świadczenie usług publicznych u podmiotów prywatnych działających w sektorach takich usług. Podmioty prywatne, które zdecydowały się wspomóc lub zastąpić podmioty publiczne w świadczeniu usług publicznych, czyniąc te usługi bardziej dostępnymi dla szerokiej liczby obywateli, otrzymały status partnera prywatnego, a rodzaj współpracy między tymi podmiotami określono mianem partnerstwa publiczno-prywatnego.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne