Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Modernizacja dróg łączących...

31 Grudzień 2019 
O blisko 12 mln euro wzrosną inwestycje w infrastrukturę drogową na polsko-słowackim...

Zamówienia z branży IT dla...

31 Grudzień 2019 
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który ma ponad 24 mln klientów, ma też największy system...

Centrum Usług Społecznych

31 Grudzień 2019 
Usługi społeczne są ważnym obszarem inwestycji finansowanych z Funduszy Europejskich.

Kosztorys ofertowy a powykonawczy

Data publikacji: 01-07-2011 Autor: Ewa Wiktorowska

Rozliczenie w formie kosztorysu powykonawczego stosowane jest w postępowaniach o zamówienie publiczne bardzo rzadko. Jego istotą jest bowiem brak dokumentacji projektowej na etapie zlecania prac.

Jaka jest różnica między kosztorysem ofertowym a powykonawczym? Potrzeba odpowiedzi na to pytanie świadczy o tym, że wciąż jeszcze nie dla każdej osoby przygotowującej postępowanie o zamówienia publiczne pojęcia te są oczywiste. Nie ma się zresztą czemu dziwić, ponieważ w obszarze robót budowlanych mamy bardzo mało zdefiniowanych przepisami pojęć i często musimy sobie radzić sami, korzystając z praktyki poprzedników lub propozycji zawartych w dostępnych publikacjach z dziedziny kosztorysowania budowlanego.

Różne definicje

Kosztorys ofertowy jest zwykle utożsamiany z kalkulację ceny wykonawcy składaną przez niego w ofercie przed zleceniem robót budowlanych, natomiast kosztorys powykonawczy potocznie jest utożsamiany z kosztorysem składanym przez tego samego wykonawcę po wykonaniu robót objętych kosztorysem ofertowym. W rzeczywistości jednak tak nie jest. Chociaż pozornie wydaje się, że drugi z kosztorysów jest pochodną pierwszego, to tak naprawdę oba te kosztorysy na gruncie jednej umowy o roboty budowlane „rzadko się spotykają”.

 

Zarządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 15 lipca 1996 r. w sprawie metod kosztorysowania obiektów i robót budowlanych

Oba pojęcia mają źródło w nieobowiązującym już zarządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 15 lipca 1996 r. w sprawie metod kosztorysowania obiektów i robót budowlanych (MP z dnia 9 sierpnia 1996 r.), gdzie w § 5 ust. 1 ustalono:

„W zależności od przeznaczenia należy posługiwać się jednym z następujących rodzajów kosztorysów:

 

  1. inwestorskim,
  2. ofertowym,
  3. dodatkowym,
  4. powykonawczym.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Spis treści Numer niedostępny Zamów prenumeratę

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne