Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 03-10-2011 | Autor: | Tomasz Niemiec |
Z początkiem bieżącego roku weszła w życie ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (DzU nr 182, poz. 1228). Choć wydawać by się mogło, że nie ma ona wiele wspólnego z zamówieniami publicznymi, wprowadziła do ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2010r. nr 113, poz. 759 ze zm.), dalej: pzp, jedną, ale niezwykle istotną zmianę – nadała nowe brzmienie art. 4 pkt 5 pzp. Obecnie przepis ten stanowi, że pzp nie stosuje się do zamówień zawierających informacje niejawne, jeżeli wymaga tego istotny interes publiczny lub istotny interes państwa.
Przed nowelizacją zmieniony przepis wyłączał spod rygoru pzp:
Rodzaje tajemnic
Zamówienia objęte tajemnicą państwową oraz tajemnicą służbową określała ustawa z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (DzU z 2005 r. nr 196, poz. 1631 ze zm.), dalej: uoin z 1999 r. W ustawie tej tajemnica państwowa zdefiniowana została jako informacja określona w wykazie rodzajów informacji (stanowiącym załącznik nr 1 do uoin z 1999 r.), której nieuprawnione ujawnienie mogło powodować istotne zagrożenie dla podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych lub gospodarczych państwa. Tajemnicą służbową z kolei była informacja niejawna, niebędąca tajemnicą państwową, uzyskana w związku z czynnościami służbowymi albo wykonywaniem prac zleconych, której nieuprawnione ujawnienie mogłoby narazić na szkodę interes państwa, interes publiczny lub prawnie chroniony interes obywateli albo jednostki organizacyjnej.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne