Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Podziel się...

Modernizacja dróg łączących...

31 Grudzień 2019 
O blisko 12 mln euro wzrosną inwestycje w infrastrukturę drogową na polsko-słowackim...

Zamówienia z branży IT dla...

31 Grudzień 2019 
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który ma ponad 24 mln klientów, ma też największy system...

Centrum Usług Społecznych

31 Grudzień 2019 
Usługi społeczne są ważnym obszarem inwestycji finansowanych z Funduszy Europejskich.

Dodatek do ryczałtu

Data publikacji: 04-05-2012 Autor: Halina Olszowska
Autor: Rys. Bartłomiej Brosz

Pewien wójt ustalił, że wszystkie roboty budowlane, jakie gmina będzie zlecała w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, będą rozliczane w oparciu o wynagrodzenie ryczałtowe. Lubił bowiem zawczasu wiedzieć, ile pieniędzy – z dokładnością do pięćdziesięciu groszy – przyjdzie mu ostatecznie wydać na dane zamówienie.

Robert Z., od 5 lat zajmujący się w gminie zamówieniami publicznymi, długo musiał się napraszać, aby go wysłano na jakieś dobre szkolenie, szczególnie dotyczące zamawiania robót budowlanych. Wójt utrzymywał, że wszystkie szkolenia to zbyteczne fanaberie, a poza tym przecież Robert Z. był już na szkoleniu zaraz po rozpoczęciu swojej pracy w gminie. Wyznawał też zasadę, że każdy pracownik powinien się szkolić sam, bo po to ma prasę, komputer i dostęp do internetu, w którym aż roi się od porad. Niezależnie od wyznawanych zasad i swego zdania na temat szkoleń, wójt ostatecznie wyraził zgodę, aby Robert Z. udał się na trzydniowe szkolenie dotyczące zamawiania robót budowlanych. Zaopatrzony w delegację stawił się Robert Z. w podgórskiej miejscowości i swoimi pytaniami oraz problemami właściwie zdominował całą część konsultacyjną szkolenia. Byłby też najwyżej notowanym uczestnikiem, gdyby prowadzono ranking w zakresie największej aktywności.

Prawne wynalazki wójta

Nic więc dziwnego, że wrócił ze szkolenia bardzo zadowolony, bowiem utwierdził się tam w przekonaniu, że nie zawsze i nie do każdej roboty budowlanej ma zastosowanie preferowane przez wójta wynagrodzenie ryczałtowe. A także w tym, że zupełnie nie do przyjęcia jest wynalazek wójta, czyli „wynagrodzenie ryczałtowe z rozliczeniem kosztorysem powykonawczym” czy też zapisanie w umowie podstawowej „zamiaru udzielenia zamówień dodatkowych”.

 

Wynalazki te jednak już dawno zostały zaakceptowane przez radcę prawnego dyżurującego w gminie dwa razy w tygodniu po dwie godziny i z powodzeniem od lat były stosowane – do czasu ostatniego zamówienia dotyczącego przebudowy budynku na cele edukacyjne.

Skopiowana umowa

Zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 16 pzp zamawiający ma obowiązek podać w siwz istotne postanowienia umowy, główne warunki umowy, względnie dołączyć wzór umowy. Kwestia wynagrodzenia wykonawcy z pewnością należy do głównych postanowień umowy, więc powinna być w niej ustalona w sposób jednoznaczny. W opisanym przypadku umowę skopiowano z poprzednich postępowań, a z ostrożności nigdy jej nie przystosowywano do zmieniających się przepisów pzp. Nie zawierała więc żadnej wzmianki o możliwych zmianach umowy ani o warunkach tych zmian w trybie art. 144, za to były w niej ustalenia niezgodne z przepisami, a i nawet ze zdrowym rozsądkiem.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik Przetargi Publiczne